Шини на автомобілі
Шини легкові автомобілі
Сучасні автомобільні шини відрізняються один від одного за багатьма характеристиками та властивостями. Літні шини відрізняються від зимових також значно , як літо від зими. Різні умови експлуатації визначають конкретний набір властивостей покришки, особливості її конструкції. Каркас оригінальних шин може налічувати до 25 елементів , а кількість сумішей гуми, застосовуваних при її виготовленні, доходить до десяти.
Часи дефіциту автопокришок і так званих всесезонних шин, що застосовувалися, за браком інших, круглий рік і в будь-яку погоду, залишилися в минулому. Сьогодні на ринку представлено неймовірну кількість типорозмірів шин з різними малюнками протектора. Як же підібрати для себе оптимальний варіант шин? Правильність вибору залежить від кількох факторів: 1) від марки автомобіля 2) від доріг по яких ви будете їздити 3) від часу року 4) особливостей вашого стилю водіння 5) від того ,як часто йде дощ, сніг у тій місцевості ,де ви будете їздити і т. д.
У кожної літньої покришки є свої особливості. Одна забезпечує стійкість автомобіля при русі по мокрому шосе. Інша – виняткову курсову стійкість на високих швидкостях. Третя – найбільш економічна, може економити паливо, має мінімальну вартість одного кілометра пробігу порівняно з іншими покришками, володіє довговічністю, перевищує середній термін служби аналогів.
Вибрати лише марку і модель ската недостатньо. У уподобаної покришки індекси навантаження і швидкості повинні відповідати параметрам автомобіля, а розміри – відповідати параметрам диска. Повна інформація про параметри і властивості шини міститься на кожній шині (її боковині), потрібно лише вміти читати маркування.
Маркування шин на боковині
Tous terrain або All seasons – всесезонна
R+W (Road + Winter) – дорожня + зимова (універсальна)
Retread – відновлена
Reinforced – посилені шини
M+S або M. S. (сніг + грязь) – для використання взимку
Inside – внутрішня сторона
Outside – зовнішня сторона
Rotation – напрям обертання (для шин з направленим малюнком протектора)
PSI – індекс тиску від 20 до 85 (тільки для шин з індексом «С»)
Side facing inwards – сторона, звернена всередину
Side facing outwards – сторона, звернена назовні (для асиметричних шин)
Steel – позначення наявності металокорду
TL або Tubeless – безкамерна шина
TT або MIT Schlauch – камерна шина
TWI – місце розташування індикатора зносу.
Підбираючи параметри шин при їх заміні, можна поліпшити одні показники автомобіля, але неодмінно за рахунок зниження інших. Ось чому не існує ідеальної шини, яка була б кращою одночасно у всіх умовах: при високій швидкості на сухому асфальті, на бездоріжжі на слизьких зимових дорогах, а також мала б при цьому великий ресурс.
При виборі шин важливо дотримувати наступні правила і враховувати деякі особливості:
- використовувати шини тільки рекомендованих заводом розмірів
- не встановлювати шини з індексами швидкості і вантажопідйомності меншими, ніж передбачено заводом-виробником
- вибирати відповідний умовам експлуатації тип малюнка протектора, наприклад підвищеної прохідності – для руху по бездоріжжю, спеціальні зимові шини для експлуатації взимку
- низькопрофільні шини поліпшують керованість автомобіля, особливо на високих швидкостях, але на дорогах з неякісним покриттям прослужать менше з-за високої імовірності пошкодження
- експлуатація шин на граничних швидкостях і навантаженні значно знижує їх ресурс. Правилами дорожнього руху дозволено використання неоднакових шин тільки на різних осях автомобіля.
Максимальна розрахункова навантаження позначається коефіцієнтом навантаження. У наведеній нижче таблиці показується співвідношення між коефіцієнтом навантаження (КН) і фактичними значеннями навантаження кг.
КН кг
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
55 218
56 224
57 230
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
127 1750
128 1800
129 1850
Умовне позначення швидкості показує максимальну розрахункову швидкість шини. У наведеній нижче таблиці зазначається еквівалентна максимальна швидкість в км/год:
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
210 H
V 240
W 270
Y 300
ZR понад 240
Асиметричні шини
Використовуються для реалізації різних властивостей в одній шині. Наприклад, зовнішня сторона шини краще працює на сухому покритті, а внутрішня ― на мокрому. Монтаж асиметричних шин повинен проводиться так, щоб всередину була спрямована потрібна боковина, відповідно до зовнішньої боці автомобіля. В такому випадку внутрішня боковина показується на шині словами «сторона звернена всередину» («side facing inwards»).
Спрямовані шини
Симетричний відносно площини, що проходить через середину протектора. Він володіє покращеною здатністю відведення води з плями контакту з дорогою і зниженою гучністю.
Ненаправлені шини
Симетричний щодо радіальній площині колеса, що проходить через його вісь обертання. Є найбільш універсальним, тому більша частина шин випускається з таким малюнком.
Розрахувати висоту колеса
D = 25,4 * d + 2*s*h
d ― посадковий діаметр шини (дюйми)
s – ширина профілю шини (мм)
h – відношення висоти профілю шини до її ширини в %.
Наприклад, щоб розрахувати розмір шини 175/70 R13 необхідно:
D = 13 * 25,4 + 2*175*0,7 = 57,52 див.
Догляд за шинами
При експлуатації шин необхідно регулярно оглядати їх стан, виявляючи з'явилися пошкодження (порізи, проколи) видаляти застряглі в шашках протектора або між ними сторонні предмети. На зовнішніх боковинах шин можуть виникати тріщини, потертості про бордюри при невдалих парковках. Також слід оглядати шини на предмет зносу протектора, особливо однобічного або нерівномірного. В русі стан шин контролюють по здатності автомобіля «тримати дорогу» на високій швидкості. Якщо з зростанням швидкості з'являються і наростають вібрації, бічне відведення або «рискання» автомобіля, слід негайно зупинитися і перевірити стан шин. Найчастіше ці явища виникають в результаті зниження тиску в одній чи декількох шинах, яке слід обов'язково довести до норми, так як при зниженому тиску елементи конструкції шини працюють неправильно, виникає перегрів, прискорений знос і руйнування шини «зсередини». Спущена наполовину шина може навіть зіскочити з обода колеса при різкому повороті або наїзді на перешкоду. Перевіряти тиск в шинах рекомендується щодня перед першим виїздом. Тиск слід контролювати тільки на «холодній» шині, так як після поїздки, особливо тривалому, з високою швидкістю і в жарку погоду, тиск зазвичай вище норми. У цьому разі не слід знижувати.
Термін служби шин, як правило, не обговорюється виробниками шин та автомобілів, оскільки він сильно залежить від умов експлуатації і стилю водіння. Середній водій, купуючи нові шини, має право розраховувати приблизно на 40-50 тис. км їх пробігу. Акуратний , бережливий – на 70-80 тис. пробігу. Їзда по нерівних дорогах, на перекачаних або недокаченных шинах, удари об перешкоди, часті різкі прискорення і гальмування, високі швидкості, перевантаження автомобіля прискорюють знос шин на 20-50 %.
Зберігання шин
Якщо ви не міняєте колеса раз у сезон на нові комплекти сезонних шин вам служать кілька років, радимо дотримуватися нескладних правил їх зберігання, щоб уникнути передчасного старіння гуми і втрати нею своїх властивостей.
Якщо колеса перебортируются, рекомендується позначити на кожній шині місце її установки і напрям обертання, якщо ненаправлений рисунок протектора. Зберігати зняті з коліс шини найкраще в стоячому положенні, не підвішуючи і не складаючи стопкою. Шини встановлені на колеса можна зберігати стоять вертикально. Краще зберігати їх розвішаними на дротяних гачках або складеними в стопку.
Оптимальна температура зберігання шин 15-25 З, при відсутності поблизу джерел тепла і прямого ультрафіолетового випромінювання, у тому числі сонячного світла. Небажаний контакт шин з маслами, мастилами, фарбою, паливом та іншими подібними речовинами, а також утворення на них конденсату – подбайте про вентиляції приміщення. Вертикально стоять шини слід повертати через кожні чотири місяці. При тривалій стоянці автомобіля, наприклад взимку, шини слід зняти, очистити диски з обох сторін від бруду, вимити і покрити тонким шаром консервуючої мастила по всій поверхні, а також змастити різьблення кріпильних болтів і шпильок. Не рідше, ніж раз на місяць, слід перевіряти і доводити до норми тиск у шинах. Місце стоянки вибирайте рівне і чисте, колеса не повинні стояти в калюжі, вмерзать в лід, інтенсивно висвітлюватися і нагріватися сонцем.
- Пристрій, експлуатація і ремонт стартерівДуже важливий компонент автомобіля це звичайно ж стартер. Без нього двигун внутрішнього згоряння не зможе почати роботу по згоранню палива.