Диски колісні на автомобілі
Диски колісні на автомобілі
Колісні диски класифікують за технологією виготовлення:
- сталеві диски (штамповані)
- легкосплавні (литі)
- легкосплавні (ковані)
Сталеві диски називають ще штампованими, що говорить про метод їх виробництва. Складові частини дисків виготовляють з листового металу на спеціальних пресах методом холодного штампування. Диски штампуються, а обід розкачується в фігурну смугу і потім гнеться в кільце, а його торці зварюються. Потім окремі частини з'єднують один з одним зварюванням (точкової або суцільний) або болтами. Сталь, як матеріал має свої плюси і мінуси. Крім дешевизни, сталеві колеса мають ще одну перевагу перед легкосплавними дисками. Пластичність матеріалу дозволяє сталевим колесам при ударі не лопатися, а лише деформуватися (гнутися). Певною мірою зберігається геометрія колеса і є ймовірність, що шина не розгерметизується. Завдяки властивостям матеріалу сталеві колеса можна відновити після ушкоджень. Усунути неполадки з диском можна на шиномонтажі, з допомогою його прокатки.
Однак сталь погано чинить опір корозії, тому такі колеса доводиться захищати спеціальними покриттями, а враховуючи якість наших доріг, можна уявити, як довго буде жити будь-який захист. Прокатка коліс теж призводить до порушення захисного шару.
Легкосплавні диски міцні і мають хороші аеродинамічні показники обертання. Вони мають меншу вагу, в порівнянні з залізними (сталевими) дисками. В залежності від використаних сплавів менше схильні корозії. Теплопровідність коліс з легких сплавів майже в 7 разів вище, ніж у сталевих. Це властивість сприяє більш ефективному відведенню тепла від маточини і гальмівних дисків. Чим легше диски колісні, тим краще плавність ходу, поліпшується реакція підвіски і забезпечується більш впевнений контакт колеса з дорогою, знижується витрата палива, підвищується розгінна і гальмівна динаміка автомобіля. Найбільшим мінусом всіх легкосплавних дисків є не ремонтопридатність. Відновлюються вони з великим трудом. Малі пошкодження можуть бути відновлені аргоновому зварюванням і навіть латками для невеликих сколів. При відсутності тріщин легкосплавне колесо можна прокатати і відновити геометрію, але ефекту чекати не варто, як зі сталевими дисками. Такі колеса вже довго не проживуть.
Маркування дисків
Вибивається маркування на будь-якій поверхні диска, крім тієї частини обода, яка звернена до шині.
Наприклад, 6,5JxR15H2
6,5 – це ширина обода (ширина диску) з посадковим полкам між закраїн (в дюймах)
J – форма закраїни (існують закраїни різних розмірів)
Х – тип обода (нероз'ємний)
R15 – посадочний діаметр у дюймах
Н2 – інформація про наявність хампов (в даному випадку 2). Хампі – це спеціальний виступ на ободі диска, призначений для чіткої фіксації безкамерної шини, що запобігає розгерметизацію покришки при навантаженнях на поворотах. Бувають ще хампы асиметричні (АН), плоскі (FH), об'єднані (СН).
На диску також вказується виліт колеса ЕТ, товарний знак або найменування виробника.
ET – виліт колеса. Пояснюючи поняття вильоту колеса, слід уточнити, що у кожного диска існує так звана привалочна площину. Це та частина колеса, якій воно притискається до маточини. Виліт – це розмір між привалочної площиною і уявною площиною, що ділить колесо, по ободу навпіл. Виліт може бути позитивним, негативним або нульовим. Останній зустрічається рідко, а негативний – в основному на позашляховиках. Наприклад, ЕТ25 – виліт позитивний (25 мм) або ЕТ-15 – виліт негативний (15 мм).
Кожен автомобіль має колеса, визначаються виробником виходячи з конструкції підвіски. Його недотримання може мати негативні наслідки. Менший виліт ставить колеса ширші, збільшується колія, машина стає більш стійкою, впевненіше відчуває себе в поворотах. Але колесо може вступити в контакт з крилом, зношуючи його і гуму, збільшується плече, що негативно позначається на роботі маточинних підшипників, деталей підвіски і рульового управління.
PCD – це діаметр кріпильних отворів. Інший важливий показник колеса. Цей параметр характеризує діаметр розташування кріпильних отворів і зазначається разом з числом, що показує кількість цих отворів. Наприклад , PCD 4/100. Дуже часто автовласники намагаються встановити колеса, у яких PCD відрізняється від рідного на якихось 1-2 міліметра. Наприклад, 100 мм на 98 мм. Незважаючи на маленьку різницю, робити так не можна. Диск на маточині кріпиться болтами (чи гайками), що мають центрирующую (конічну або феєричну) спідницю. Під час затягування ці спідниці точно центрируют колесо на маточині. Якщо PCD буде іншим, то в результаті повністю затягнутим виявиться лише один болт або гайка. Решта залишаться недотягнутими, з'явиться перекіс і колесо буде «бити» , а це підвищений знос маточинних підшипників, а може взагалі самооткрутиться кріплення.
DIA – діаметр центрального отвору під ступицю.
У кожного автомобіля є діаметр посадкового циліндра, на який колесо повинне надіватися з мінімальним зазором. Саме DIA є параметром, що характеризує діаметр центрального отвору колеса. Цей розмір заміряється з боку прівалочной площині. Якщо DIA виявиться менше, то таке колесо не налізе на маточину. Багато виробників в цілях уніфікації випускають колеса з завідомо великими значеннями DIA, а для установки їх на автомобілі пропонують центрувальні перехідні кільця.
Вибираючи колісні диски , в першу чергу, звертайте увагу на розмір, ширину, висоту, PCD - кількість кріпильних болтів, відстань між ними, ЕТ - виліт колеса, DIA. Автомобільні диски це одна з головних складових автомобіля, яка пов'язана з вашою безпекою на дорозі. Намагайтеся, по можливості, обирати оригінальні диски для свого автомобіля.
- Пристрій, експлуатація і ремонт стартерівДуже важливий компонент автомобіля це звичайно ж стартер. Без нього двигун внутрішнього згоряння не зможе почати роботу по згоранню палива.