Карбюратори Ваз
Карбюратори ВАЗ
Карбюратори ВАЗ — тема, що зберігає свою актуальність в середовищі автомобілістів донині. Незважаючи на те, що вприскові системи живлення двигунів внутрішнього згоряння давно, міцно і по праву завоювали своє місце в сучасному автомобілі, по дорогах досі їздить достатня кількість автомобілів з карбюраторними двигунами, і робити це вони будуть, очевидно, ще дуже довго. При цьому значна їх частина — Вази.
Оскільки карбюратор є одним з вузлів, що відповідають за динаміку і, головне, економічність автомобіля, він є об'єктом пильної уваги автовласників, а часто й джерелом їх головного болю. Цей важливий вузол є одним з основних предметів обговорень, суперечок і різного роду рекомендацій. Він же стає точкою творчого потенціалу з боку спортивних автомеханіків, шанувальників тюнінгу і просто любителів покопатися в залізяках. А можливість докласти руку до конкретно взятого серійно виготовленому карбюратора на предмет його налаштування під конкретно взятий серійно ж виготовлений двигун існує завжди.
Простий або складний карбюратор? Однозначно відповісти на цей запитання не можна, бо будь-яка оцінка відносна, а її критерії визначаються виходячи з безлічі технічних і експлуатаційних факторів. З одного боку карбюратор простіше системи вприскування палива з її цифровим блоком управління, форсунками, датчиками і т. д. Нормальна робота такої системи вимагає чіткого і злагодженого взаємодії всіх її компонентів під управлінням процесора, а її діагностика неможлива без відповідного спеціалізованого обладнання. В даному випадку карбюратор вигідно відрізняється простотою конструкції і простотою обслуговування і простотою ремонту. При цьому роботи по підтримці й відновленню працездатності карбюратора не тільки менш складні і трудомісткі, але і вимагають менших фінансових витрат, що важливо.
З іншого боку карбюратор сам по собі є вузлом непростим. В ньому об'єднано кілька систем різного функціонального призначення, він складається з безлічі деталей, що він досить чутливий до порушення щільності з'єднань там, де вона повинна бути, він не менш чутливий до забруднення топливопроводящих каналів і т. д. Таким чином штука виходить досить примхлива, але не більше ніж інші компоненти автомобіля. Вчасно і зі знанням справи проведений комплекс нескладних обслуговуючих заходів карбюратора забезпечить надійну і безпроблемну роботу. Тим більше робити це можна власними силами, якщо грамотно розбиратися в цьому питанні і володіти деякими слюсарними навичками. При цьому зовсім не обов'язково ставати професійним карбюраторщиком. До речі, ті, кому доводилося звертатися до послуг вищезазначеного спеціаліста, напевно, звернули увагу, що карбюраторщики (ті, які ремісники, яких більшість в майстернях і сервісах), як правило, не утруднюють себе аналізом несправності і методичним її виявленням. Вони просто розбирають карбюратор, цинічно полощуть його в розчиннику, продувають стисненим повітрям і знову збирають, попередньо "на око" перевіривши положення поплавця. У більшості випадків цього достатньо, так як часто причиною порушення роботи карбюратора є крихітна порошинка в якому-небудь з жиклерів. Так що справи йдуть не так безнадійно, як це може здатися на перший погляд.
Історія карбюраторів ВАЗ
Карбюратори ВАЗ продукція вітчизняного автопрому з'явилися в 1970 році, на тоді ще радянському просторі, коли тільки що побудований Волзький автомобільний завод почав видавати на ринок перші ВАЗ-2101. Незважаючи на те, що прототип "Жигулів" морально застарів ще до моменту рішення про його клонування в Радянському Союзі, це була справжня революція в радянському легковому автопромі. Кокетлива обрусевшая італійка, має переваги за всіма показниками, відразу показала, хто тепер "в будинку хозян".
Технічна культура нового автомобіля разюче відрізнялася. Не відволікаючись від теми — карбюратори ВАЗ — слід відзначити особливості радянського "карбюраторостроения" того часу. Автомобільні карбюратори не відрізнялися визначними параметрами, мали технічні та експлуатаційні характеристики нижче, ніж у зарубіжних аналогів, а їх конструкція і стиль виконання були значною мірою уніфіковані прийнятими стандартами і гласними і негласними технічними традиціями. З цієї причини всі карбюратори транспортних бензинових двигунів були схожими по конструкції і відповідали якогось шаблону.
Зовсім інакше стояла справа з карбюратором ВАЗ. Цей паливний апарат являв собою представника абсолютно інших технічних традицій. Він був більш функціональний, надійний, економічний, безпечний і взагалі більш досконалий у всіх відносинах. Навіть зовні він виглядав солідно і витончено. Зовнішні конструктивні елементи його систем створили образ виробу сучасного (з тих часів) технічного рівня. Завершували образ назва стать високотехнологічного продукту — "Вебер". Не сухий бездушний індекс "До", прийнятий в СРСР для позначення карбюраторів, а майже живу власне ім'я.
"Вебер" — це назва фірми-виробника, за ліцензії на якій Димитроградском автоагрегатном заводі і був налагоджений серійний випуск цих карбюраторів, а зросійщений паливний агрегат відповідно отримав офіційну назву ДААЗ.
Пристрій карбюратора "Солекс"
Пристрій карбюратора "Солекс" виглядає наступним чином. Карбюратори "Солекс" випускаються в декількох модифікаціях, які відрізняються лише параметрами (регулюваннями) декількох дозуючих елементів (діаметрами дифузорів, жиклерів, емульсивними трубками) і профілем важеля управління пускової системи. Зазначені параметри представлені в наступній таблиці:
Параметри | Модифікації карбюраторів, | |||||||
ДААЗ-2108 | ДААЗ-2183 | ДААЗ-2181 | ДААЗ-21051-30 | |||||
Камера: | Камера: | Камера: | Камера: | |||||
I | II | I | II | I | II | I | II | |
Діаметр дифузора, мм | 21 | 23 | 21 | 23 | 21 | 23 | 23 | 23 |
Діаметр змішувальної камери, мм | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Продуктивність головного паливного жиклера | 97,5 | 97,5 | 95 | 97,5 | 95 | 97,5 | 105 | 100 |
Продуктивність головного повітряного жиклера | 165 | 125 | 165 | 125 | 165 | 135 | 150 | 135 |
Продуктивність паливних жиклерів холостого ходу та перехідної системи вторинної камери | 39- | 50 | 39- | 50 | 39- | 50 | 39- | 50 |
Продуктивність повітряних жиклерів холостого ходу та перехідної системи вторинної камери | 170 | 120 | 170 | 120 | 170 | 120 | 140 | 120 |
Продуктивність паливних жиклерів еконостата (Ік) і економайзера (ІІк) | 40 | 60 | 40 | 60 | 40 | 60 | 40 | 70 |
Діаметр розпилювачів прискорювального насоса, мм | 0,35 | 0,40 | 0,35 | 0,40 | 0,35 | 0,40 | 0,35 | 0,40 |
Подача палива прискорювальних насосом, куб. см/10 ходів | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 14,5 |
Пускові зазори біля кромки повітряної заслінки, мм | 2,0 |
| 2,5 |
| 2,0 |
| 2,5 |
|
Пускові зазори біля кромки дросельної заслінки, мм | 1,0 |
| 1,1 |
| 1,0 |
| 1,1 |
|
Всі інші деталі цих модифікацій карбюраторів (крім важеля привода дросельних заслінок на ВАЗ-2104 і ВАЗ-2105) повністю взаємозамінні. Незважаючи на відмінності в регулюванні, при необхідності, кожна з модифікацій карбюраторів може бути встановлена на будь-який з зазначених автомобілів без помітних негативних наслідків. При цьому необхідно звернути увагу на штуцер повернення палива в бензобак модифікацій карбюраторів передньопривідних автомобілів ВАЗ, що встановлюються на автомобілі АЗЛК, задньопривідні ВАЗ і ЗАЗ, які не мають топливовозвратной магістралі. Цей штуцер повинен бути надійно заглушений гумовою трубкою з маслобензостійкої пробкою і хомутом. При зворотному перестановці карбюраторів (від автомобілів АЗЛК, а також задньопривідних ВАЗ і ЗАЗ на передньопривідні ВАЗ) слід заглушити пробкою вільний кінець топливовозвратной магістралі у двигуна.
Карбюратори "Солекс", як і будь-які інші карбюратори, являють собою пристрої для точного дозування палива в потоці повітря, утворення з палива і повітря горючої суміші і регулювання її подачі в циліндри двигуна.
Загальне пристрій карбюратора "Солекс"
1 - камери карбюратора; 2 - дросельні заслінки; 3 - первинна камера;
4 - вторинна камера; 5 - дифузори; 6 - поплавкова камера;
7 - кришка корпусу; 8 - корпус.
Карбюратор "Солекс" має два розташованих поруч вертикальних каналу 1 для проходу повітря в нижній частині кожного з яких встановлена поворотна дросельна заслінка 2. Кожен з цих каналів називають "камерою" карбюратора. Оскільки таких камер дві, а привід дросельних заслінок влаштований так, що, принаймні натискання на педаль акселератора, спочатку відкривається одна, а потім інша заслінка, карбюратори цього типу називають двокамерними, з послідовним включенням камер. Камера, в якій дросельна заслінка відкривається раніше інший, називається первинної 3, інша — вторинної 4.
У середній частині кожного з головних повітряних каналів є конусоподібні звуження — дифузори 5, за допомогою яких створюється розрідження, необхідне для потрапляння палива знаходиться в корпусі карбюратора спеціальній ємності — поплавкової камери 6.Необхідний для нормальної роботи карбюратора рівень палива в поплавковій камері підтримується постійним (точніше, майже постійним, про що мова нижче) за допомогою механізму з поплавцем і запірною голкою.
Карбюратор "Солекс" складається з двох основних частин:
верхньої — кришки 7 корпусу з фланцями, шпильками кріплення повітряного фільтру і паливними штуцерами;
нижній — корпуса 8, в якому розміщені дифузори 5, поплавкова камера 6 і дросельні заслінки 2з механізмом їх приводу.
Кришка кріпиться до корпусу п'ятьма гвинтами через тонку картонну прокладку.
Корпус карбюратора "Солекс" (вид зверху)
1 - отвір підведення топливовоздушной емульсії до каналів системи холостого ходу; 2 - отвір емульсивного колодязя головної дозуючої системи первинної камери; 3 - отвір корпусу розпилювачів прискорювального насоса зі всмоктуючим клапаном; 4 - глухе невикористовуване отвір; 5 - канал підведення повітря в систему холостого ходу з дифузорного простору первинної камери; 6 - топливозаборное отвір прискорювального насоса; 7 - ліве (по ходу руху) отвір сполучного каналу секцій поплавцевої камери; 8 - ущільнювальне кільце; 9 - топливозаборный канал системи холостого ходу; 10 - отвір підведення топливовоздушной емульсії до каналів перехідної системи вторинної камери; 11 - отвір емульсивного колодязя головної дозуючої системи вторинної камери; 12 - праве (по ходу руху) отвір сполучного каналу секцій поплавцевої камери; 13 - контактний датчик закритого положення дросельної заслінки; 14 - отвір підведення розрідження до пускового пристрою; 15 - колодка електричного роз'єму датчика закритого положення дросельної заслінки; 16 - виїмка для підведення топливовоздушной емульсії з кришки в канали системи холостого ходу корпусу карбюратора.
Кришка карбюратор "Солекс" (вид знизу)
1 - штуцер перепуску палива; 2 - топливоподводящий штуцер; 3 - отвір підведення палива до паливного жикльору системи холостого ходу; 4 - повітряний жиклер системи холостого ходу; 5 - електромагнітний клапан паливного жиклера системи холостого ходу; 6 - отвір підведення топливовоздушной емульсії до каналів системи холостого ходу в корпусі карбюратора; 7 - отвір підведення повітря до повітряних жиклерів головних дозуючих систем; 8 - отвір підведення розрідження до пускового пристрою; 9 - паливний жиклер перехідної системи вторинної камери з топливозаборной трубкою; 10 - паливний жиклер еконостата з топливозаборной трубкою; 11 – розпилювач еконостата; 12 - отвір підведення топливовоздушной емульсії до каналів перехідної системи вторинної камери; 13 - пробка сітчастого фільтра; 14 - вісь держателя поплавців; 15 - тримач з поплавками.
Карбюратор "Солекс" (вид зверху)
1 - розпилювач еконостата; 2 - повітряний жиклер перехідної системи вторинної камери; 3 - заглушки каналу еконостата; 4,7 - балансувальні отвору; 5 - отвори підведення повітря до головних повітряних жиклерів; 6 - заглушки канали системи холостого ходу.
Карбюратор "Солекс" (вид знизу)
1 - штуцер системи вентиляції картера; 2 - виїмка у вхідного отвору системи холостого ходу; 3 - отвір підведення розрідження до пускового пристрою; 4 - демпфіруючі отвір підведення розрідження до пускового пристрою; 5 - демпфіруючі отвір підведення розрідження до пневмоэкономайзеру; 6 - виїмка виведення картерних газів в задроссельное простір; 7 - дросельна заслінка первинної камери; 8 - дросельна заслінка вторинної камери.
Для обслуговування карбюратора Solex необхідні наступні інструменти і пристосування:
— ріжковий або накидний гайковий ключ на 13 мм для зняття карбюратора з двигуна, для відвернення електромагнітного клапана і торцевий ключ на 13 мм для відвернення пробки паливного фільтра;
— шлицевая викрутка з лезом 7х0,8 мм для демонтажу кришки корпусу, кришок прискорювального насоса і економайзера, повітряних жиклерів ;
— шлицевая викрутка з лезом 4 мм та довжиною не менше 65 мм для відвернення головних паливних жиклерів, а також для регулювання складу суміші на неодруженому ходу;
— острозаточенна паличка діаметром 3,5...4 мм і довжиною 80...100 мм для отримання головних паливних жиклерів з емульсивних колодязів;
— ріжковий ключ на 11 мм для відвернення корпусу запірної голки поплавкового_механизма;
— ріжковий ключ на 8 мм для відвернення контргайки на регулювальному гвинті в кришці діафрагмового механізму пускового пристрою і утримання від проворота затиску троса управління повітряною заслінкою;
— торцевий ключ на 8 мм для від'єднання троса управління повітряною заслінкою;
— ріжковий ключ на 7 мм для початкового проворота гвинта регулювання механізму часткове відкриття дросельної заслінки при пуску (у разі коррозии_винта);
— шлицевая викрутка довжиною 50...70 мм з лезом шириною 4...5 мм для обертання регулювальних наполегливих гвинтів пускової системи;
— круглі калібри (або свердла) діаметром 1,1 і 2,0 мм для регулювання величини часткове відкриття дросельної і повітряної заслінок при пуску;
— бронзовая или латунная оправка диаметром 3,5...3,9 мм и длиной 35...45 мм для удаления оси кронштейна поплавков;
— лёгкий_молоток;
— приспособление для ремонта игольчатого запорного клапана;
— отрезок медной проволоки диаметром 0,8...0,9 мм и длиной 100 мм для прочистки главных топливных жиклёров;
— отрезок медной проволоки диаметром 0,3 мм для прочистки топливного жиклёра холостого хода и жиклёра эконостата;
— отрезок стальной проволоки диаметром 0,2...0,25 мм для прочистки распылителей_ускорительного_насоса;
— резиновая груша с тонким носиком для контроля герметичности запорного клапана поплавкового механизма;
— насос с резиновой трубкой диаметром 6 мм для продувки каналов карбюратора и очистки деталей от грязи и пыли;
— вольтметр на 15 В постоянного тока для контроля работы системы ЭПХХ.
В числе основных практически целесообразных и необходимых работ по техническому обслуживанию и регулировке карбюратора следует отметить следующие:
— наружная_мойка;
— промывка_сетчатого_фильтра;
— промывка_поплавковой_камеры;
— очищення повітряних жиклерів і інших деталей від відкладень;
— обслуживание_ускорительного_насоса;
— регулировка_поплавкового_механизма;
— регулировка_пускового_устройства;
— регулювання системи холостого ходу.
Зазначені роботи не вимагають обов'язкового зняття карбюратора з двигуна.
- Пристрій, експлуатація і ремонт стартерівДуже важливий компонент автомобіля це звичайно ж стартер. Без нього двигун внутрішнього згоряння не зможе почати роботу по згоранню палива.